~~~PPSMI~~~

Friday, July 10, 2009 pd 5:11 AM


Pada 8 julai 2009, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada 2012....

Huhh... Ape ni?? dimansuhkan?? (lam pikiran ak)... pening btol...
sbenarnye, ak x brape stuju ngan kputusan nih(pndpt ak jer)... ye la... knape lak nak mansuhkannnya...

ak antara batch yg paling awal mengikuti ppsmi thn 2003... dulu maser ak skolah rendah x tau ape pon bahase inggeris... pekse pon x jwb... yg ak jwb pon soalan objektif sbb boleh 'tembak'... yg len tgk pon x, apatah lg nk jwb... english ak maser upsr dpt B, ntah camner plak dpt B... pastu ak msuk ting 1... maser awl2 dulu, agak pyh la nk blaja math/science lam english... da la nk tau satu2 prkataan tu kena rujuk kamus... cg mengajar pon ak terngannga, x phm ape2... x tau ape yg cg ak bebel... nmpk agak trok kn? tp di sebalik tu ak start blaja bahasa inggeris cket demi cket... dr x tau ape tu 'cupboard' hingga la dpt tau pkataan 'persistant'... ak blaja cket2... kalu x tau pktaan ak catat pastu cr makna lam kamus... tu la usaha ak nk blaja english... susah woo... pastu ak pon mula blaja english smpi skang... tp masih x pndi2 smpi skang....



ape yg ak coretkn ialah bagaimana seorang plajar(ak la) yg mmg x tau ape pon psl english mula blaja english bermula dr ppsmi... kalu x kerna ppsmi, mayb ak nih x tau pon psl english... w'pun ak nih msih x pndi english skang tp da ade improvement la dr dulu... kalu ppsmi x der mayb ak pon x tau nk bace english articles... try kite lihat balik, adakah pelajaran bahasa inggeris di sekolah da cukup baek tuk membaiki bahasa inggeris kite??? dari apa yg ak nampak mula dari dari darjah 1 smpi tingkatan 5 pon masih blajar bende yg samer... basic GRAMMAR... da 11 thun blaja bende yg samer... tp masih x pndi2, yg ni mmg rmi x leh kuasai(termasuk ak gak)... kat insitusi2 tinggi pon ade blajar basic GRAMMAR nih... jd adakah pelaksanaan bahasa inggeris di sekolah da cukup baek tuk bawa kite ke level yg lebih tinggi??


ade pihak yg menggangap bhwa ppsmi ni akn menenggelamkan bahase melayu... ape buktinyer??? adkah generasi muda akn x tau berbahasa melayu?? adkah bhase mlayu akn dilupakan?? pd pendapat ak, TIDAK! sbenarnya kalu bhase melayu da tenggelam knape bilangan lulus dan yg mendapat A dalam bahasa melayu maser spm x mengalami penurunan?? ni menunjukkan bhwa generasi muda masih tau ttg bhase melayu... plajar2 msih boleh menulis esei2 dengan gaya bhase yg agak gramatis wpun telah menjalani ppsmi... budayawan n sasterawan negara mengatakan bhasa melayu akn ditenggelamkan jika ppsmi diteruskan... gimme a break...

'org yg duk kat bandar ok la ngan ppsmi,' rungut sesetengah pihak... pihak mereka berpendapat mereka yg duk di kampung2 x dpt mengikuti ppsmi... ape ni... BAGI AKU, tanggapan tu salah same sekali... plajar2 di kampung byk telah membuktikan yg mereka telah berjaya wpun ppsmi telah dilaksanakan... cuma mereka yg duk di kampung mungkin x biasa berututr lam bahasa inggeris... ak nih duk kat kampung sejak dari ak kecik lg... ak dilahirkan lam keluarga yg bercakap dialek kelantan sepnuhnya... kwn2 pon bertutur lam dialek kelantan... x de sorang pon bertutur bahasa inggeris... sebnarnya, generasi zaman skang da byk improve lam bahasa inggeris... movie omputih, internet, radio2 dll tu sumer sumber tuk blaja bahase inggeris... ape rasional nyer biler ade yg kate bahasa inggeris ni telah merosakkan peratus kelulusan lam math/science... cume yg malas jer x kn cuba improve diri mereka sendiri... kalu da tau x pndi inggeris, blaja la!!(kata ak kat diri sendiri)... x kan bile math/science lam inggeris, pastu malas blaja sbb bhase inggeris... sbenarnye kite x yah lyn sgt golongan ni, yg x mau memperbaiki diri sendiri tp mahu org lain tuk membetulkan sesuatu tuk kesenangan diri sendiri(spt memansuhkan ppsmi)... plaja tu harus mencari guru(ilmu) bkn guru yg mencari plaja... sedar la cket, x kn smua plajaran mau disuap... pas masuk U semua lam bhase inggeris... maser tu la terkapai2 cr kelas bhase inggeris... dh la cbuk nk blaja kat U lg, pastu nk tumpu kat kelas inggeris lak... maser nk cr kerje lak, jd susah sbb x tau nk berbahasa inggeris... rmi graduan skang mengGANGGUR sbb x pndi berbahasa inggeris... jd bg ak, ppsmi ni boleh menjadi pemangkin bg seseorang tu tuk blaja bhasa inggeris ketika masih muda... ppsmi ini boleh djdikan platfrom tuk kite blaja bahase inggeris...


satu kajian telah diadakn oleh Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (PEMBINA)... ia menyatakan hanya 4% berjaya mnningkatkn penguasaan bahasa inggeris melalui ppsmi... "PPSMI telah dan akan membunuh minat, semangat dan keghairahan murid-murid untuk belajar Sains dan Matematik sejak di peringkat sekolah rendah lagi." katannya lgi... kalu yg tu ak x bantah, mmg bnr ppsmi agak x sesuai tuk sekolah rendah... akn tetapi, ppsmi tuk skolah menengah x seharusnyer dimansuhkan... kerana umur plajar tuk skolah menengah da cukup matang tuk berfikir tentang pelajaran diri mereka dan cara tuk perbaikkan diri mereka... mana mungkin, apabila plaja skolah menengah da cukup lantang berckp psl cinta,couple tapi x matang tuk berfikir tuk pelajaran diri sendiri... mereka da cukup matang tuk berfikir bhwa ppsmi ni x kn membunuh smangat mereka tuk blaja math/science...

ak pon nk dgr jugak ape yg korang pikir psl ppsmi ni... ape yg ak tulis ni apa dr pandangan ak jer... lg pon ni negara demokrasi... kite berhak suarakn pendapat kite... kan?

5 komen

  1. cIk M Says:

    bukit...

    ak s0k0ng kaw2 mg..
    mmg ak p0n bpndapt gtu g0p!!!

  2. SiAPA??? Says:

    em..ssh nak bg komen..
    aq stuju ppsmi dimansuhkan tok skola rndh.. tp tok skola mngh, x ptot d' abolish kan.. pelajar yg msih x dpt kuasai kne r usaha lbih ckit.. x kan nak mengharap kan bantuan org je..
    sbb ble msok u pon kne gne english..!!

  3. ~giAn~ Says:

    sometimes,eng. is very important

  4. Anonymous Says:

    aku setuju sgt2 tu. zmn skunk ptg giler BI. kbanyakan nota2 pn dlm BI.

  5. aina halim Says:

    saya setuju. ppsmi tidak sepatutnya dimansuhkan.

    we're the 1st batch for ppsmi, and we did just fine. and some did great!

    p/s: the font colour kinda irritating lah. too bright lah friend. find something cooler lah. it would be nicer and waaayy easier to read =)